Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev yapan memur, şef, şube müdürü, tekniker, teknisyen, mühendis ve yardımcı hizmetler personeli, eğitim sisteminin sürdürülebilirliği açısından kritik roller üstlenmektedir. Ancak, bu çalışanların mali hakları, özlük hakları, çalışma koşulları ve kariyer planlamalarına yönelik uzun süredir devam eden ciddi sorunlar bulunmaktadır. Eğitim sisteminin verimli işlemesi ve çalışan motivasyonunun artırılması için bu sorunlara yönelik çözüm önerilerinin hayata geçirilmesi büyük önem taşımaktadır.
Eğitim Çalışanlarının Maaşlarının ve Ek Gösterge Rakamlarının Güncellenmesi:
Eğitim çalışanlarının en büyük sorunlarından biri, maaşlarının yetersiz olmasıdır. Artan enflasyon ve yaşam maliyetleri karşısında memur, şef, tekniker, mühendis ve şube müdürlerinin maaşları yetersiz kalmakta ve alım güçleri giderek azalmaktadır. Bunun yanı sıra, ek göstergeler düşük tutulduğu için emeklilik maaşlarında ciddi kayıplar yaşanmaktadır. Özellikle şeflerin ek göstergesinin 3600’e, şube müdürlerinin 4800’e, mühendislerin 6400’e çıkarılması, tekniker ve teknisyenlerin ek göstergelerinin artırılması çalışanların ekonomik haklarını koruyabilmeleri açısından gereklidir.
Eğitim Çalışanlarına Barınma, Yemek ve Ulaşım Desteğinin Sağlanması:
Eğitim çalışanlarının aldıkları maaş ne yazık ki açlık sınırındadır. Öğretmen ve memurlar temel ihtiyaçlarını sağlamakta bile zorlanır hale gelmişlerdir. Özellikle büyükşehirlerde yaşayan eğitim çalışanlarının aldıkları maaşlarla geçimlerini sürdürmeleri, kiralarını ve ulaşımlarını karşılamaları artık çok zor hâle gelmiştir. Aynı şekilde ücra köylerde çalışan memurların aylık servis ücretleri neredeyse maaşlarının yarısına denk gelir olmuştur. Tüm eğitim çalışanlarına; Millî Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında görevli personelde olduğu gibi yemek ve ulaşım desteği sağlanması, lojman bulunmayan il, ilçe ve köylerde de barınma yardımı yapılması talebimizdir.
Eğitim Çalışanlarının Fazla Mesai, Sınav Ücretleri ve Vergi Dilimlerinin Güncellenmesi:
Fazla mesai yapan eğitim çalışanlarının, çalışma saatleri dışında yaptıkları görevlerin karşılığında adil bir ücret almaları sağlanmalıdır. Özellikle e-sınav merkezlerinde hizmetli personel, sınav öncesi ve sonrasında ek işler yapmasına rağmen yalnızca tek oturum ücreti almaktadır. Aynı sınavda görev yapan diğer personel daha yüksek ücret alırken, hizmetli personelin mağdur edilmesi büyük bir eşitsizlik yaratmaktadır. Bu sorunun giderilmesi için hizmetli personele yapılan ödemelerin artırılması ve görev tanımları doğrultusunda adil bir ücretlendirme sisteminin uygulanması gerekmektedir. Bunun yanı sıra, gelir vergisi dilimlerinin güncellenmesiyle birlikte eğitim çalışanlarının yıl içinde net maaş kaybı yaşaması engellenmeli ve maaşlar enflasyona karşı korunmalıdır.
Eğitim Çalışanlarının Atama ve Yer Değiştirme Süreçlerinin Düzenlenmesi:
Atama ve yer değiştirme süreçleri eğitim çalışanlarının en çok mağdur olduğu konular arasında yer almaktadır. İl içi ve il dışı yer değiştirme süreçlerinde yeterli sayıda kadro açılmamakta, tercih süreçleri şeffaf yürütülmemekte ve birçok personel tayin hakkını kullanamamaktadır. Boş kadroların ilan edilmemesi, personelin tercih hakkını kısıtlamakta ve atama süreçlerinde belirsizlik yaratmaktadır. Özellikle şube müdürleri için norm kadro belirleme sürecinin düzensiz olması, çalışanların kariyer planlamalarını zorlaştırmaktadır. Ayrıca, aynı kurumda iki yılını dolduran şube müdürlerinin rotasyona tabi tutulması, ancak atanmak istedikleri yerlere gidememesi aile bütünlüğünü ve çocukların eğitim hayatını olumsuz etkilemektedir. Bu sorunun çözülmesi için norm kadro belirleme sürecinin duyurular öncesinde yapılması ve rotasyon süreçlerinin aile bütünlüğü gözetilerek düzenlenmesi gerekmektedir.
Eğitim Çalışanlarına Maaş İkramiyesi:
Millî Eğitim Bakanlığı çatısı altında çalışan tüm personellerine işçilerde olduğu gibi 3 ayda bir, yılda 4 kez olmak suretiyle maaş ikramiye verilmelidir.
Eğitim Çalışanlarının Görevde Yükselme Sisteminin Kriter Belirlenerek Yeniden Düzenlenmesi:
Görevde yükselme ve ünvan değişikliği süreçlerinde yaşanan düzensizlikler, çalışanların kariyer hedeflerini gerçekleştirmelerini zorlaştırmaktadır. Görevde yükselme sınavlarının belirli periyotlarla (en az iki yılda bir) yapılması, sonuçların hızlı bir şekilde açıklanması ve itiraz mekanizmalarının şeffaf şekilde işletilmesi sağlanmalıdır. Teknik personelin (mühendis, tekniker, teknisyen) kariyer planlaması netleştirilerek, liyakat esaslarına uygun bir yükselme sistemi uygulanmalıdır.
Eğitim Çalışanlarına Mobbingin Önlenmesi Adına Bağımsız Kurulların Oluşturulması:
Eğitim çalışanlarının karşı karşıya kaldığı en büyük sorunlardan biri de mobbing ve liyakat eksikliğidir. Atama, görevde yükselme ve yer değişikliklerinde liyakat esas alınmamakta, çalışanlar arasında ayrımcılığa neden olan uygulamalar görülmektedir. Bunun yanı sıra, eğitim kurumlarında bazı çalışanlar mobbing ve baskıya maruz kalmakta, ancak bu konuda yeterli denetim mekanizması bulunmamaktadır. Çalışma barışının sağlanabilmesi için mobbing ve ayrımcılığı önleyici etkin denetim mekanizmaları oluşturulmalı, şikâyet süreçleri bağımsız bir kurul tarafından değerlendirilmelidir. Ayrıca, liyakat esaslarına dayalı atama ve terfi süreçleri yürütülerek, çalışanların kariyer hedeflerine adil bir şekilde ulaşmaları sağlanmalıdır.
Tüm bu sorunların çözülmesi için eğitim çalışanlarının özlük ve mali haklarının iyileştirilmesi adına Eğitim ve Bilim Gücü Dayanışma Sendikası olarak taleplerimizin gerçekleştirilmesi eğitim çalışanlarının da motivasyonunun artmasınısağlayacak, eğitim sisteminin genel verimliliğine doğrudan katkı sunacaktır. Bu doğrultuda, gerekli yasal düzenlemelerin bir an önce yapılması ve eğitim çalışanlarının hak ettiği koşullara kavuşması büyük önem taşımaktadır.