
2024–2025 Eğitim-Öğretim yılı itibariyle uygulamaya konulan yeni müfredata ilişkin olarak, sahada görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenlerinden sendikamıza ulaşan talepler doğrultusunda, müfredatın yeniden gözden geçirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu çerçevede, aşağıda yer alan başlıklar kapsamında müfredat uygulamalarının değerlendirilmesi gerekmektedir:
1. Öğrenciler Arası Farklılıkların Göz Ardı Edilmesi: Yeni müfredatta, öğrencilerin derse temel kavram ve olguları önceden bilerek geldikleri varsayılmaktadır. Ancak özellikle dezavantajlı bölgelerde görev yapan öğretmenlerimiz, öğrencilerin önemli bilgi eksiklikleriyle okula başladığını ifade etmektedir. Bu durumda önerilen farklılaştırma ve zenginleştirme stratejileri, kalabalık sınıf mevcutları ve sınırlı zaman dilimi nedeniyle uygulamada karşılık bulamamaktadır. Bu nedenle müfredat içeriğinin sadeleştirilmesi ve öğretmenlere daha esnek uygulama imkânlarının tanınması gerekmektedir.
2. Öğrenme Çıktılarının Yaş Düzeyine Uygun Olmaması: 3. sınıf düzeyinde belirlenen öğrenme çıktıları, öğrencilerin bilişsel gelişim düzeyinin üzerinde olup soyut kavramlara fazlasıyla yer verilmektedir. Öğrencilerin yaş özellikleriyle uyumlu, daha somut ve anlaşılabilir kazanımlar içeren bir yapılandırmaya gidilmesi elzemdir.
3. Ders Kitaplarında Etkinlik Yoğunluğu: Ders kitaplarında yer alan etkinlik sayısının fazlalığı, öğretim sürecini zorlaştırmakta ve zaman yönetimini sekteye uğratmaktadır. Nicelikten ziyade nitelik odaklı etkinliklerin yer aldığı, öğretmenin öğretim sürecini yönetmesine imkân tanıyan daha sade içeriklerin sunulması, öğretim sürecini daha verimli hâle getirecektir.
Anketlere olan düşük katılım oranı (%3–6), öğretmenlerin sürece duyduğu güvenin zayıfladığını göstermektedir. Bu durum, yeni müfredatın sahada yeterince anlaşılamadığını ve uygulamada birçok öğretmenin eski sistemi sürdürdüğünü ortaya koymakta; dolayısıyla müfredatın bütünlüğünü ve işlevselliğini olumsuz yönde etkilemektedir.
Bu kapsamda, yeni müfredata ilişkin gerekli düzenlemelerin yapılmasını MEB'den talep ettik.